Jaka jest rola marketingu we współczesnym świecie? Po XXX Zjeździe Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji


 

fot. Agnieszka Macioszek

Niemal 200 osób wzięło udział w XXX Zjeździe Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji, który odbył się w dniach 15-17 września w hotelu Almond Gdańsk. To wyjątkowa edycja - hołd dla wszystkich poprzednich spotkań i jednocześnie przestrzeń wymiany wiedzy oraz doświadczeń, tak potrzebnych wobec wyzwań XXI wieku. Obrady podczas tegorocznej konferencji toczyły się pod hasłem „Łączy nas Marketing”.

Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji to wyjątkowe wydarzenie, które od lat łączy całe środowisko marketingowe w Polsce. Jest wspólną inicjatywą Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania UG oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Obrady podczas jubileuszowego XXX Zjazdu Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji toczyły się pod hasłem „Łączy nas Marketing”. – Wiodącym motywem Zjazdu była refleksja nad rolą marketingu we współczesnym świecie – mówi dr hab. Anna Dziadkiewicz, prof. UG, Prodziekan ds. Umiędzynarodowienia i Rozwoju Wydziału Zarządzania UG, Kierownik Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania UG.

Prof. Dziadkiewicz wskazuje, że podczas Zjazdu „wyraźnie dominowały trzy główne nurty. Pierwszy dotyczył nowych technologii w marketingu - szczególnie sztucznej inteligencji (AI), rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (XR/VR), automatyzacji, MarTech, mediów społecznościowych i omnikanałowości. Wiele referatów koncentrowało się na tym, jak te narzędzia zmieniają komunikację, rekrutację na studia, procesy zakupowe i budowanie relacji z konsumentami. Drugi nurt koncentrował się wokół zagadnień związanych z etyczną odpowiedzialnością marketingu. Silnie obecna była problematyka zrównoważonej i etycznej konsumpcji, zielonego storytellingu, CSR, gospodarki cyrkularnej i społecznej odpowiedzialności biznesu. Prelegenci analizowali, jak konsumenci reagują na kwestie środowiskowe, wartości i odpowiedzialność marek. Zmieniający się konsument i nowe pokolenia to trzeci nurt dominujący podczas konferencji. Liczne wystąpienia dotyczyły różnic pokoleniowych, emocji w procesie zakupowym, aktywizmu konsumenckiego, feministycznego języka marek, a także roli młodych konsumentów w akceptacji innowacji, w tym rzeczywistości rozszerzonej i nowych modeli zakupowych online”.

Całość spajały pytania o edukację, wartości i instytucjonalne DNA marketingu - jak kształcić przyszłych specjalistów, jak projektować zmiany społeczne poprzez marketing i jak odpowiadać na wyzwania nowych czasów i nowych języków komunikacji - relacjonuje Prodziekan ds. Umiędzynarodowienia i Rozwoju.

Wspomnień czar

fot. Agnieszka Macioszek

Prof. dr hab. Jan W. Wiktor

Jubileuszowy XXX Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji był również okazją do radosnego świętowania, wspominania i podsumowań. - Nie da się zrozumieć teraźniejszości bez poznania i refleksji nad przeszłością. Pamięć o tym, co było stanowi bowiem rdzeń naszej tożsamości, naszego środowiskowego „ja” - pamięć i tożsamość stanowią bowiem nierozerwalną całość. Do tego nawiązuje tytuł obecnego, jubileuszowego XXX Zjazdu Gdańskiego: „Łączy nas marketing”. A jeśli tak, to „szanujmy wspomnienia - Zjazdów naszych” - mówił prof. dr hab. Jan W. Wiktor z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Nestor marketingu w swoim wystąpieniu wskazywał, że wraz z upadkiem komunizmu i wejściem na ścieżkę kapitalizmu - zmieniała się tematyka poruszana podczas zjazdów. Gdy nasz kraj wszedł na drogę transformacji systemowej i budowy społecznej gospodarki rynkowej „marketing stał się słowem - kluczem - wytrychem, może nawet - demiurgiem zmian i zasadniczą płaszczyzną reorientacji przedsiębiorstw i strategii ich rozwoju, zmian gospodarki narodowej, jej sektorów, branż i gałęzi”.

Spojrzenie zarówno wstecz, jak i w przód

XXX Zjazd Katedr Marketingu był także okazją do celebracji własnych sukcesów, refleksji nad własną ścieżką kariery, nie zabrakło też szerszej perspektywy na temat zmieniającej się wokół nas rzeczywistości. - Jubileuszowa formuła Zjazdu zachęciła do spojrzenia zarówno wstecz, jak i w przód. Wspomnienia były obecne - mówiono o tym, jak dawniej prowadzono rekrutację studentów, jak zmieniały się kanały komunikacji, porównywano rolę mediów tradycyjnych i cyfrowych. Jednocześnie duża część dyskusji skierowana była ku przyszłości - jak dotrzeć do nowych generacji, jak zmienia się język promocji i jak marketing może być siłą napędową zmian społecznych - podkreśliła prof. Anna Dziadkiewicz. Jednocześnie wskazała, że długoletnia tradycja spotkań sprzyja nawiązywaniu przyjaźni i współpracy przy międzyuczelnianych projektach. - Tradycja Zjazdów Katedr Marketingu stwarza unikalną przestrzeń do wymiany doświadczeń, krytycznego dialogu i inspiracji. Wiele prezentacji i dyskusji zakończyło się propozycjami współpracy - zarówno badawczej, jak i dydaktycznej. Uczestnicy nawiązali kontakty, które - mam nadzieję - zaowocują wspólnymi artykułami, projektami grantowymi oraz inicjatywami edukacyjnymi między uczelniami.

Pierwszy Zjazd Katedr Marketingu odbył się w 1955 roku i trwał dwa tygodnie (16-30.06.1955). Jego organizatorem było Ministerstwo Szkół Wyższych i WSE w Krakowie. W czasach PRL-u zjazdy odbywały się nieregularnie, a pomiędzy rokiem 1967 a 1979 nastąpiła dwunastoletnia przerwa. Od 1992 roku konferencje organizowane są z większą regularnością i odbywają się co dwa lata. Z drobnym wyjątkiem. Tę regularność spotkań zakłóciła pandemia COVID-19 i wydłużyła termin zorganizowania kongresu o rok.

W latach 1955-1990 organizatorami było pięć uczelni ekonomicznych: SGPiS, uczelnie w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Od 1990 roku za organizację zjazdów odpowiadają wydziały ekonomii, zarządzania uniwersytetów i politechnik w Szczecinie, Gdańsku, Łodzi, Lublinie, Olsztynie, Rzeszowie, Warszawie, Toruniu. Łącznie w zjazdach uczestniczyło łącznie około 4 tys. osób.

_________________

Organizatorami wydarzenia były: Katedra Marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.

Partnerami wydarzenia były: InvestGDA, Radio Gdańsk, Zawsze Pomorze”, Mokate Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej UG, Ariadna Ogólnopolski Panel Badawczy, Sopocka Organizacja Turystyczna visit.sopot.pl, Research Collective oraz PWN.

Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingowego.

Galeria zdjęć

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 24. Wrzesień 2025 - 14:17; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk Ostatnia zmiana: czwartek, 25. Wrzesień 2025 - 08:08; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk